שלום
חפש
חפש
ימי עיון
ישיבת
המשך הזמן
צור
קשר
הרב
אוריה עינבל
בית המדרש
דף הבית
שיעורים
ביסודות המצוות
שו"ת הרב אוריה עינבל ורבני ביהמ"ד
>>
שו"ת
דף בית
עץ החיים ועץ הדעת
למה יש שני שמות לאדם "אדם" ו"איש", ומתי קוראים לו כך ומתי קוראים לו כך?
וגם קשה שכתוב שאדם הראשון קרא לאישה ''אישה'' כי מאיש לוקחה [מעניין שפה משתמש עם השם איש], ואח"כ אחרי שחטא הפסוק כותב שקרא לה ''חוה'' כי היתה אם כל חי, ואומר רש"י שפה חזר למה שהתחיל ''ויקרא האדם שמות'', והרי פה אין זה שם של המין אלא שמה הפרטי האם זה הוא גם בכלל קריאת השמות?
שמות אדם וחוה
המס"י מציג בפ"א את תכלית בריאת האדם לקבל שכר בעוה"ב. ידועים דברי המדרש שאיוה לו הקב"ה דירה בתחתונים, וכן יש הרבה חזלים שהתכלית היא גילוי כבוד שמיים בבריאה. ולכאורה אלו שתי דרכים.
עו"ק מדוע המס"י לא מזכיר שה' בחר בנו מכל העמים, ולא את עניין השתייכות היחיד לכלל ישראל. זהו דבר מתמיה בעיניי.
וראיתי פעם מאמר שעושה מחלוקת בין בעל התניא למס"י האם התכלית בבריאה היא כך או כך.
אם תוכל להסביר לי במילים פשוטות את ענין עץ החיים ועץ הדעת, ומה היה חטאו של אדם הראשון אני אשמח.
מסילת ישרים
לנח היה שלש בנים, שמבטאים שלושה כיוונים, שמהם חלוקת סגנונות העמים מכאן והילך לג'' קבוצות עיקריות.
ואילו על אדם הראשון גם מסופר על שלושה בנים, אבל לא בצורה כזו, שכ"א יש לו גוון בחלוקת העמים, אלא קין והבל, שרצח זה את זה ואז נולד שת, שהוא תחת הבל, וממנו המשך הבריאה.
מדוע החלוקה לג'' גוונים, וכן שאר התפלגות העמים, לא מופיעה כבר בתחילת הבריאה? מה קרה כאן אחר המבול, ששומעים סיפור חדש?
שם חם ויפת
תודה על המענה על שאלתי. ולצערי השאלה לא הובנה נכון. ואבהיר את שאלתי: לא התכוונתי לשאול האם תכלית הבריאה היא להיטיב לברואיו או לגלות כבודו. אלא האם תכלית הבריאה היא העוה"ב, שם יושבים הצדיקים ונהנים מזיו השכינה. או שהתכלית היא כאן בעוה"ז, לגלות כבוד שמיים על כל יושבי תבל.
המס"י פותח את הספר שמקום העידון הוא בעוה"ב. ואילו התניא פותח שאיוה לו ה' דירה בתחתונים.
מקוה שהצלחתי להבהיר עצמי
תודה רבה ואשמח לתשובה במהרה
מסילת ישרים המשך
הרבה זמן היה קשה לי מה שכתוב שרצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות.. שלכאורה הענין תמוה שהרי כל המצוות הם עקרונות בעצם והם הצדק והיושר האלוקי המוחלט, אשר הוא נצחי, וא"כ מן הנמנע שיהיה לאחת מהם אפשרות לא להיות קיימת.. וממה שכתוב שהרבה תורה ומצוות כדי לזכות את ישראל משמע שמצד עצם המצוה היה אפשר שלא נהיה מצווים
מצוות